Leiderdorp, 19-06-2019 | Persbericht | Camera & Audio Olympus brengt een 2x Teleconverter uit en kondigt grote upgrade via firmware-update aan voor OM-D E-M1 Mark II- camera

M.Zuiko Digital 2x Teleconverter MC-20 naar verwachting vanaf begin juli 2019 verkrijgbaar, firmware-updates vanaf nu te downloaden

Olympus heeft vandaag de 2x Teleconverter uitgebracht die in januari 2019 werd onthuld en heeft firmware-updates aangekondigd voor de professionele OM-D-serie van het bedrijf. De nieuwe, uiterst draagbare M.Zuiko Digital 2x Teleconverter MC-20 verdubbelt de brandpuntsafstand van de masterlens en is voorzien van de befaamde weerbestendige afdichting van Olympus. De teleconverter kan worden bevestigd aan de lenzen M.Zuiko Digital ED 300mm F4.0 IS PRO en ED 40-150mm F2.8 PRO en is ook compatibel met de ED 150- 400mm F4.5 TC1.25x IS PRO-lens die momenteel wordt ontwikkeld. Het hulpstuk is vanaf begin juli verkrijgbaar voor1 EUR 429,-. De firmware-upgrade naar versie 3.0 voor de OM-D E-M1 Mark II bevat belangrijke verbeteringen aan de autofocusprestaties, verbetert de beeldkwaliteit en ontgrendelt nieuwe videofuncties. De firmware voor de E-M1 Mark II kan vanaf vandaag worden gedownload, tegelijk met updates voor de E-M1X en voor de beeldbewerkingssoftware Olympus Workspace.

Camera's & Lenzen
0_oly_mc-20_PR_Preview

M.Zuiko Digital 2x Teleconverter MC-20: meer vrijheid voor supertelefoto-opnamen (macro) zonder statief bij 1200 mm (35mm- equivalent)

De nieuwe M.Zuiko Digital 2x Teleconverter MC-20 verdubbelt de brandpuntsafstand, voor meer vergroting, zonder de uitstekende beeldprestaties van de masterlens te verminderen. Met een verdubbeling van de oorspronkelijke brandpuntsafstand van de lens kunnen indrukwekkende opnamen worden gemaakt van onderwerpen die anders moeilijk te benaderen zijn, zoals kleine vogels of andere dieren. Gecombineerd met de M.Zuiko Digital ED 300mm F4.0 IS PRO zijn supertelefoto-opnamen zonder statief mogelijk bij 1200 mm (35mm- equivalent), evenals close-upopnamen op bijna ware grootte (0,96x, 35mm- equivalent) bij de maximale opnamevergroting. Hierdoor is de MC-20 ideaal voor telemacrofotografie (met vervaagde achtergrondeffecten).

De lensconstructie met negen elementen in vier groepen helpt verschillende soorten afwijkingen te onderdrukken zonder afbreuk te doen aan de uitstekende optische prestaties van de masterlens. Het ontwerp helpt ook ghosting en flare te voorkomen, voor een geweldige beeldkwaliteit. Net als alle M.Zuiko PRO-lenzen en alle professionele OM-D-behuizingen heeft de MC-20 een stof-, spatwater- en vorstbestendige constructie die bestand is tegen de zwaarste weersomstandigheden.

Firmwareversie 3.0 voor Olympus OM-D E-M1 Mark II met belangrijke verbeteringen in autofocusprestaties en beeldkwaliteit

Olympus streeft ernaar de serie professionele OM-D-camera's van het bedrijf door middel van regelmatige updates voortdurend te blijven verbeteren en voorzien van nieuwe functies. Als deel van deze toewijding aan de gebruikers is de firmware-update versie 3.0 voor de OM-D E-M1 Mark II ontwikkeld. Die voegt een uiterst nauwkeurige autofocus (AF) en een aantal functies toe waarmee met de E-M1 Mark II dezelfde hoge beeldkwaliteit kan worden gerealiseerd als met de nieuwste OM-D van Olympus, de E-M1X.

De belangrijkste verbeteringen zijn (zie de tabel met ondersteunde functies verderop in dit document voor een volledige lijst met wijzigingen):

• De nieuwste autofocusfuncties, zoals C-AF Center Priority (voor zeer nauwkeurige tracking van bewegende objecten), Group 25-point en C- AF + MF (hiermee kunnen gebruikers vanuit C-AF direct overschakelen op MF) zijn toegevoegd
  • Doordat het autofocusalgoritme van de OM-D E-M1X is gebruikt, is de AF-nauwkeurigheid voor stilstaande objecten in S-AF-modus voor verschillende objecten verbeterd ten opzichte van die in firmwareversie 2.3 voor de OM-D E-M1 Mark II. Actief gebruik van informatie van de in de chip geïntegreerde fasedetectie-AF-sensor verbetert daarnaast de AF-prestaties tijdens het opnemen van video's
  • De AF-beperking bij weinig licht is nu -6.0 EV (ISO100-equivalent voor S-AF) bij gebruik van een F1.2-lens. Dit maakt zeer nauwkeurige scherpstelling mogelijk, zowel in donkere omgevingen als bij onderwerpen met weinig contrast
  • De ruis bij hoge ISO-gevoeligheid is met ongeveer 1/3 stops verbeterd vergeleken met firmwareversie 2.3
  • Lage ISO-verwerking (Detail Priority) is toegevoegd voor een hogere resolutie bij opnamen met een lage ISO-gevoeligheid
  • USB RAW-gegevensbewerking wordt nu ondersteund, voor veel snellere verwerking van RAW-gegevens met de beeldbewerkingssoftware Olympus Workspace

Ook vanaf vandaag te downloaden: firmwareversie 1.1 voor de E-M1X en softwareversie 1.1 van Olympus Workspace

Verbeteringen in firmwareversie 1.1 voor de OM-D E-M1X:

Gratis beeldbewerkingssoftware Olympus Workspace, versie 1.1:

• Focus Stacking is toegevoegd. Daarmee kunnen in de Olympus Workspace-software composities worden gemaakt van maximaal 999 beelden die zijn vastgelegd met Focus Bracketing
  • Met de nieuwe functie Lighten Composite kunnen gebruikers vanaf nu afbeeldingen maken die vergelijkbaar zijn met Live Composite op de camera. Ook is Darken Composite toegevoegd
  • Dankzij de krachtige TruePic VIII-beeldprocessor kunnen RAW-gegevens met de nieuwe functie USB RAW-gegevensbewerking veel sneller worden verwerkt in Olympus Workspace

Verkrijgbaarheid en prijzen

De M.Zuiko Digital 2x Teleconverter MC-20 is vanaf begin juli 2019 verkrijgbaar voor1 EUR 429,-. Net als alle andere camera's en lenzen van Olympus wordt ook de teleconverter geleverd met zes maanden extra garantie2 wanneer deze wordt geregistreerd via het MyOlympus-platform op www.my.olympus.eu.

Beide firmware-updates zijn vanaf nu gratis verkrijgbaar via de Olympus Digital Camera Updater. Ga voor meer informatie en om de nieuwste versie van de Olympus Workspace-software te downloaden naar www.olympus.nl/firmware

1 Adviesprijs

2 Zes maanden boven op de wettelijke garantie in het land van aankoop.

Ondersteunde functies in firmwareversie 3.0 voor de OM-D E-M1 Mark II

✓ = functies die zijn bijgewerkt in de firmware

OM-D E-M1 Mark II Ver. 3.0
AF Group Target 25-point
C-AF Center Priority
C-AF Center Start
C-AF+MF
Anti-flikkeringopnamen
OM-Log 400
ISO L100 (ISO100-equivalent)
Frame Rate Priority op Live View Boost/On2
Focus Stacking: 3 tot 15 beelden te selecteren
Focus Stacking: hulplijnweergave
Creatieve filter: Instant Film
Lage ISO-verwerking (Detail Priority)
Instellingen en weergavescherm wijzigen tijdens schrijven naar kaart
Snelle beeldselectie
USB RAW-gegevensbewerking

Productspecificaties kunnen zonder kennisgeving worden gewijzigd. Ga naar de website van Olympus op www.olympus-europa.com voor de meest recente specificaties.

Female Contact Icon

Yasmine Moors